-
Povećavati digitaliziranost ekonomije
-
Podržavati transfer i razvoj tehnologija
-
Podržavati razvoj poslovnog privatnog sektora
- Olakšati i ubrzati procese ulaska u poslovnu aktivnost i izlaska iz nje
- Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada
- Podržavati razvoj poduzetništva kreativnog sektora
- Podržavati razvoj poduzetništva turističkog sektora
- Podržavati prostornu koncentraciju poduzetništva
- Diverzificirati i unaprjeđivati finansijski sistem
-
Podržavati izvoz i stvaranje proizvoda više dodane vrijednosti
Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada
Jačanje troškovne konkurentnosti bi značajno unaprijedilo ukupnu konkurentnost kompanija. Stoga je potrebno rasteretiti privređivanje smanjenjem poreznog opterećenja rada, posebno za radnike s niskim primanjima te smanjiti destimulaciju rada kako bi se podržala formalna zaposlenost, a javne prihode kompenzirati boljim prikupljanjem poreza, te porezima građana i drugim porezima koji ne opterećuju privrednu aktivnost. Kako je ekonomija BiH najmanje konkurentna u Evropi, samo značajno rasterećenje privrede donosi rast poreske konkurentnosti, a time i rast ukupne konkurentnosti privrede.
Rasterećenje privrede treba raditi na održiv način na bazi neutralnog principa kako bi se izbjegli poremećaji u javnoj potrošnji.
Pri tome bi izmjene zakona o porezu na dohodak i zakona o doprinosima, doprinijele proširenju porezne osnovice na neoporezive naknande, uz smanjenje stopa oporezivanja rada po ugledu na način oporezivanje rada u zemljama EU i OECD-a.
Pored privrednog rasta, rasta zaposlenosti i javnih prihoda, rasterećenje privrede donosi i rast izvoza, smanjenje sive ekonomije, smanjenje siromaštva i veću finansijsku održivost javnih fondova i budžeta.
Kao jedan od bitnih problema privrede FBiH, ističu se neporezna davanja, odnosno parafiskalni nameti (različite vrste naknada koje su nametnule institucije javnog sektora). Nužno je utvrditi i kontinuirano ažurirati registar tih nameta, zatim raditi na njihovom smanjivanju i eventualnom ukidanju, kao dio šire reforme na svim nivoima vlasti u FBiH.
Indikator |
Izvor |
Polazna vrijednost |
Ciljna vrijednost |
Porezni klin na minimalnu bruto platu u FBiH,% |
FZS, FZZPR |
31,3 (2019) |
27,0 |
Porezni klin na prosječnu bruto platu u FBiH,% |
FZS, FZZPR |
38,3 (2019) |
34,0 |