Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada

Jačanje troškovne konkurentnosti bi značajno unaprijedilo ukupnu konkurentnost kompanija. Stoga je potrebno rasteretiti privređivanje smanjenjem poreznog opterećenja rada, posebno za radnike s niskim primanjima te smanjiti destimulaciju rada kako bi se podržala formalna zaposlenost, a javne prihode kompenzirati boljim prikupljanjem poreza, te porezima građana i drugim porezima koji ne opterećuju privrednu aktivnost. Kako je ekonomija BiH najmanje konkurentna u Evropi, samo značajno rasterećenje privrede donosi rast poreske konkurentnosti, a time i rast ukupne konkurentnosti privrede.

Rasterećenje privrede treba raditi na održiv način na bazi neutralnog principa kako bi se izbjegli poremećaji u javnoj potrošnji.

Pri tome bi izmjene zakona o porezu na dohodak i zakona o doprinosima, doprinijele proširenju porezne osnovice na neoporezive naknande, uz smanjenje stopa oporezivanja rada po ugledu na način oporezivanje rada u zemljama EU i OECD-a.

Pored privrednog rasta, rasta zaposlenosti i javnih prihoda, rasterećenje privrede donosi i rast izvoza, smanjenje sive ekonomije, smanjenje siromaštva i veću finansijsku održivost javnih fondova i budžeta.

Kao jedan od bitnih problema privrede FBiH, ističu se neporezna davanja, odnosno parafiskalni nameti (različite vrste naknada koje su nametnule institucije javnog sektora). Nužno je utvrditi i kontinuirano ažurirati registar tih nameta, zatim raditi na njihovom smanjivanju i eventualnom ukidanju, kao dio šire reforme na svim nivoima vlasti u FBiH.

Indikator

Izvor

Polazna vrijednost

Ciljna vrijednost

Porezni klin na minimalnu bruto platu u FBiH,%

FZS, FZZPR

31,3 (2019)

27,0

Porezni klin na prosječnu bruto platu u FBiH,%

FZS, FZZPR

38,3 (2019)

34,0