Podržavati prostornu koncentraciju poduzetništva

Potrebno je podržati prostornu koncentraciju poduzetništva radi povećanja efikasnosti poslovnih subjekata jer ona omogućava specijaliziranost dobavljača, koncentraciju vještina i transfer znanja. FBiH, zajedno sa kantonima i općinama, treba koristiti pored općenito primjenjivanih inicijativa prostornog razvoja (klasteri, poduzetničke zone, tehnološki parkovi, lanci vrijednosti i sl.) i razvojne koridore.

Stoga je potrebno unaprijediti i harmonizirati postojeće propise iz domena prostornog planiranja i građenja na svim nivoima, te usvojiti odgovarajuće prostorne planove, kako bi se olakšao i ubrzao proces donošenja i vertikalnog usklađivanja prostorno-planske dokumentacije koja služi kao podloga za dobijanje saglasnosti i dozvola za građenje.

Pored toga, neophodno je izvršiti i određena prilagođenja propisa iz oblasti imovinsko-pravnih odnosa kako bi se ubrzao proces rješavanja i uvođenja u posjed za građenje.

FBiH, kantoni i općine mogu, primjerice u slučaju koridora Vc, inicirati transformaciju transportnog koridora Vc u razvojni koridor Vc. Bez takvih inicijativa ne samo da će se propuštati razvojne šanse, nego će doći u pitanje i servisiranje inozemnih dugova kojim se financira izgradnja autoputa koridora Vc. Pored koridora Vc postoje i drugi koridori npr. Bihać-Karlovac, Neum-Dubrovnik, Posušje-Imotski i Goražde-Kotroman-Koridor 11 koji se mogu financirati sredstvima EU za prekograničnu suradnju.  Pokretanje izgradnje navedenih (i svih drugih koridora) mora biti u skladu sa nalazima studija izvodivosti i isplativosti, urađenim od strane nezavisnih institucija.

Posebnu pažnju treba posvetiti uvođenju i razvoju intermodalnog transporta uz primjenu novih tehničko-tehnoloških rješenja, IKT-a i korištenje „koridorskog“ pristupa za uvođenje drugih magistralnih infrastrukturnih komponenti (toplovodi, optika koja ne služi transportu i sl.) i donijeti pravni okvir za provedbu inteligentnog transportnog sistema na osnovnim mrežama u Bosni i Hercegovini. Na području FBiH, određeni potencijali postoje u Mostaru (cesta-željeznica/“RoLa“), u Sarajevu (cesta-željeznica i cesta-avio) i Tuzli (cesta-željeznica-avio), te veza kopna i luke Ploće prema Luci Brčko željeznicom via Vareš koja ima potencijal i za opciju vodnog transporta u intermodalnom konceptu cesta-željeznica-rijeka, kao i more-željeznica-rijeka. Svi ti potencijali bi funkcionisali na principu rada terminala, odnosno kopnenih luka i omogućili bi povoljniji i okolišno prihvatljiv transport.

Indikator 

Izvor

Polazna vrijednost 

Ciljna vrijednost

Gustina mreže cestovne infrastrukture, km na 1.000 km2

FZS

181,5 (2019)

200,0

Gustina mreže željezničke infrastrukture, km na 1.000 km2

FZS

23,3 (2019)

25,0

Promet putnika na aerodoromima na 100.000 stanovnika

FZS

78.856 (2019)

100.000