-
Povećavati digitaliziranost ekonomije
-
Podržavati transfer i razvoj tehnologija
-
Podržavati razvoj poslovnog privatnog sektora
- Olakšati i ubrzati procese ulaska u poslovnu aktivnost i izlaska iz nje
- Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada
- Podržavati razvoj poduzetništva kreativnog sektora
- Podržavati razvoj poduzetništva turističkog sektora
- Podržavati prostornu koncentraciju poduzetništva
- Diverzificirati i unaprjeđivati finansijski sistem
-
Podržavati izvoz i stvaranje proizvoda više dodane vrijednosti
Podržavati razvoj poduzetništva turističkog sektora
Ova mjera treba osigurati razvoj inoviranih, specijaliziranih i uobičajenih turističkih proizvoda kao i aktiviranje novih turističkih proizvoda veće dodane vrijednosti. To iziskuje povećanje kvaliteta smještajnih kapaciteta i uključivanje što većeg broja lokalnih poduzetnika i njihovih proizvoda/usluga u destinacijski lanac vrijednosti, što osigurava tržišnu diferencijaciju zasnovanu na lokalnom i autentičnom. Takođe, potrebno je razmotriti da se postojeće turističke zajednice u FBiH, preusmjere u tzv. destinacijske menadžment organizacije, što može značajno doprinjeti uspostavljanju destinacijskog turzima i lanca vrijednosti.
Potrebno je raditi na sustavnom i kontinuiranom podizanju svijesti stanovništva u ruralnim krajevima (kroz edukativna predavanja i stručne radionice) o mogućnostima i važnosti bavljenja turizmom, očuvanja tradicionalnih i autohtonih proizvoda, autentične prirodne i kulturne baštine.
Radi što adekvatnijeg razvoja malog i srednjeg, ali i velikog turističkog poduzetništva (npr. putem pretvaranja soba/apartmana u kućanstvima u male obiteljske hotele, revitalizacije tradicijskih kuća u napuštenim selima/zaseocima nerazvijenih područja, izgradnje smještajnih objekata namijenjenih tržištima posebnih interesa, izgradnje tematskih sadržaja turističke ponude, ubrzavanja rasta planinskih i drugih turistički nerazvijenih područja), nužno je uspostaviti sustav podrške putem povoljnih kredita Razvojne banke FBiH, osigurati edukaciju i podržati udruživanje poduzetnika da bi se postigla uređenija, tematiziranija i sadržajnija ponuda na razini destinacija, lanaca vrijednosti i klastera, s posebnim naglaskom na potpore poduzetništvu u ruralnim sredinama.
Za razvoj turističke ponude nužna su ulaganja, zaštita i održavanje kulturno-historijske baštine i njeno uklapanje u razvojne tokove na lokalnom i regionalnom nivou. Potrebno je animirati sve nivoe vlasti kako bi se preduzele aktivnosti na jačem i dugoročnijem rješavanju pitanja istraživanja i zaštite kulturnog i historijskog materijalnog i nematerijalnog naslijeđa, kao i jasno definisanje vlasnika resursa, prava i obaveza vlasnika resursa s ciljem održivog upravljanja kulturnim naslijeđem i koordinirati rad svih nadležnih institucija na rješavanju pitanja upravljanja kulturnim resursima.
Sa ciljem modernizacije i unapređenja postojećih objekata za medicinske i rehabilitacione tretmane i njihove transformacije u prepoznate destinacije zdravstvenog turizma, neophodno je donijeti strateški plan razvoja zdravstvenoga turizma u oblasti rehabilitacije, stomatologije i estetske hirurgije u FBiH s primjenom i jačanjem međunarodnih standarda kvaliteta medicinskih usluga.
Sa ciljem razvoja planinskog i drugih oblika turizma u prirodi, u okviru turističke ponude neophodno je unaprjeđenje i izgradnja potrebne infrastrukture (planinske staze, lokalni i šumski putevi, solarne pametne klupe, odmorišta, turistički infopaneli, vidikovci, zakloni i sl.). Uz to je potrebno i opremanje turističkih atrakcija prikladnim objektima turističke ponude (izrada internet stranica, online prezentacija, hrana i piće, trgovine/suveniri, ponuda specifičnih usluga – adrenalinski/zabavni sadržaji, najam rekvizita/opreme, vodiči/instruktori i izgradnju edukativnih i interaktivnih staza/učionica, organizacija stručnih predavanja i izložbi, škola u prirodi, sl.).
Također podrška će biti usmjerena na unapređenje i integraciju sustava turističkog informiranja, uključujući web aplikacije, mrežu smeđe turističke signalizacije, kako bi se povećala aktivnost turista tijekom boravka na destinaciji i time inducirala dodatna potrošnja.
* Average expenditure per trip (EUROSTAT TIN00195)