Unaprjeđivati kvalitet visokog obrazovanja, naučnog rada i naučne baze

Fokus mjere je na unapređenju studijskih programa kroz usklađivanje broja i profila studijskih programa s društvenim i privrednim potrebama, prilagođavanju sadržaja studijskih programa sa jasno definisanim ishodima učenja i osiguranje povezanosti tržišta rada i visokog obrazovanja.

Potrebno je osigurati fleksibilnost obrazovnog sistema u prilagođavanju potrebama tržišta rada kroz fleksibilnost u ponudi predmeta i stalno praćenje potreba za radnom snagom. Neophodno je razmotriti mogućnost promjene modela finansiranja studija i fakulteta na način da se fokus stavi na studentskim kreditima koje bi davale vlade da bi osigurale zadržavanje diplomanata u zemlji. Potrebno je značajno povećati ulaganja u kontinuiran razvoj i obrazovanje nastavnog kadra, osigurati kvalitetnu kadrovsku strukturu univerziteta, te raditi na uključivanju privrede u istraživačko-razvojne aktivnosti univerziteta.

Pored toga, potrebno je osigurati pristup istraživačkoj infrastrukturi, poticati razvoj naučno-istraživačkog rada, podržavati naučno-istraživačke projekte u kojima učestvuju univerziteti iz FBiH, te osnivanje instituta i centara za napredne tehnologije pri fakultetima i finansiranje godišnjeg obrazovnog samita za bh dijasporu i domaće istraživače.

Potrebno je hitno preuzimanje osnivačkih prava za BIHARNET ili uspostava FARNET-a i uspostavljanje nužnih konekcija, te podrška pristupa međunarodnim bazama, izdavanju domaćih naučnih časopisa i objavljivanju stručnih tekstova u inostranim časopisima.

Pored ovih aktivnosti nužno je dodatno potaknuti znanstveno-istraživački rad kroz promociju i sistem nagrađivanja. Također, važno je osigurati podršku formiranju poduzetničke infrastrukture na visokoškolskim ustanovama, promociju koncepta tzv. “preduzetničkog univerziteta”, akademske inovativne projekte, visoko kvalitetne naučne publikacije, veću mobilnost akademskog i istraživačkog osoblja, te potporu projektima koji povezuju znanstveno-istraživačke i visokoobrazovne institucije s europskim znanstveno-istraživačkim centrima i sveučilištima.

Također, nužna je potpuna integracija unutar univerziteta uz osiguranje prohodnosti studenata između pojedinih fakulteta. U kantonima FBiH postoji rascjepkanost javnih visokoobrazovnih institucija koje su često deficitarne s opremom i ljudskim potencijalnom, te zaostaju za svjetskim obrazovnim standardima.

Potrebno je što više poticati internacionalizaciju visokog obrazovanja kroz uvođenje predmeta i programa na engleskom jeziku što bi podiglo kvalitet i međunarodnu prepoznatljivost univerziteta i uticalo na privlačenje stranih studenata, profesora i dijaspore, te jače integrisanje u evropski i svjetski visokoobrazovni prostor, kao i uvođenje međunarodnih studentskih i profesorskih ISIC kartica.

Nužno je podržati privlačenje nastavnika/eksperata iz dijaspore u formi gostujućih nastavnika/eksperata na obrazovnim institucijama u zemlji, povezivanje domaćih institucija s institucijama u kojima radi dijaspora, privlačenje učenika u obrazovni sistem na ljetne škole, te kreiranje baze podataka akademske dijaspore kako bi se pospješilo umrežavanje i saradnja.

Indikator 

Izvor

Polazna vrijednost 

Ciljna vrijednost

Broj univerziteta iz FBiH koji su na međunarodnoj ljestvici rangirani ispod 1.500-tog mjesta

Webometrics

1 (2020)

4

Ukupan broj diplomiranih (20-29), na 1.000 stanovnika, ukupno

FZS

4,5 (2019/20)

8,0

Ukupan broj diplomiranih (20-29), žene na 1.000 stanovnika

FZS

2,9 (2019/20)

5,0