-
Povećavati digitaliziranost ekonomije
- Utemeljiti javnu digitalnu infrastrukturu
- Ubrzati digitalnu transformaciju malih i srednjih preduzeća
- Unaprjeđivati digitalne vještine stanovništva, posebno onih usklađenih sa potrebama tržišta rada
- Razvijati vještačku inteligenciju i njenu primjenu
- Poticati razvoj inovativnih digitalnih rješenja i kompanija u softverskoj djelatnosti
-
Podržavati transfer i razvoj tehnologija
-
Podržavati razvoj poslovnog privatnog sektora
-
Podržavati izvoz i stvaranje proizvoda više dodane vrijednosti
Unaprjeđivati digitalne vještine stanovništva, posebno onih usklađenih sa potrebama tržišta rada
Da bi građani koristili javne usluge kao što su e-zdravstvo, e-uprava, digitalne finansije i imali brojne druge koristi od učešća u globalnom društvu znanja, moraju imati relevantne digitalne vještine. Zbog toga je neophodno organizovati programe obuke koje polaznici mogu sebi priuštiti. Pored mladih i nezaposlenih, programi obuke trebaju uključiti i osjetljive kategorije kao što su stariji, manje obrazovani, siromašni, osobe sa invaliditetom, žene iz ruralnih područja itd. Potrebno je obezbijediti budžetska sredstva kako bi obuke bile besplatne ili subvencionirane poreskim podsticajima ili, u slučaju zapošljavanja nakon obuke, troškovi bi mogli biti otplaćeni iz plata novozaposlenih.
Radi povećanja digitalne pismenosti i kompetencija na svim obrazovnim razinama potrebno je što hitnije uraditi Akcione planove za digitalno obrazovanje i obuke koji treba da implementiraju akreditovani predavači koji će pratiti razvoj IKT sektora i usavršavati svoje znanje, kako bi potrebe poslodavaca i građana za digitalnim vještinama bile zadovoljene u najvećoj mogućoj mjeri.
Paralelno sa programima obuka, potrebno je provoditi kampanje koje će podići svijest građana o potrebi usvajanja digitalnih vještina, kao i osigurati njihovo učešće u odlučivanju i procesima digitalne transformacije.
Zavodi za zapošljavanje trebaju stalno pratiti potrebe poslodavaca i u tom smislu vršiti obuke kojim će nezaposleni steći digitalne vještine koje se traže na tržištu rada. Na osnovu sagledanih potreba privrednika, zavodi za zapošljavanje će raditi obuke prekvalifikacije i dokvalifikacije.
U saradnji sa poslodavcima, zavodi za zapošljavanje mogu učestvovati u finansiranju troškova obuka koje se provode kod samih poslodavaca za njihove potrebe. Na taj način, u radnom odnosu bi bili zadržani radnici koji su već u radnom odnosu kod tih poslodavaca, a ne posjeduju odgovarajuća znanja i vještine ili je ta znanja potrebno unaprijediti. Također, potrebno je urediti zakonodavni okvir kako bi se uredila porezna pitanja koja se javljaju usljed digitalizacije društva i privrede.
Indikator |
Izvor |
Polazna vrijednost |
Ciljna vrijednost |
% nivo osnovnih digitalnih vještina pojedinaca |
EUROSTAT (BiH)* |
16 (2019) (BiH) |
50 |
% zaposlenih IKT- stručnjaka od ukupnog broja zaposlenih |
EUROSTAT (BiH)** |
n/d |
n/d |
Digitalne vještine stanovništva |
WB |
3,70 (2019) (BiH) |
5,00 |
* Individual's level of digital skills (EUROSTAT isoc_sk_dskl_i), individuals who have basic overall digital skills
** Employed ICT specialists – total (isoc_sks_itspt)