Ubrzati digitalnu transformaciju malih i srednjih preduzeća

Potrebno je donijeti program podrške digitalizaciji poslovanja malih i srednjih preduzeća, kako bi se povećala efikasnost i korisničko iskustvo kupaca i korisnika proizvoda i usluga preduzeća koji poslovanje obavljaju na uobičajeni, tradicionalni način.

To podrazumijeva da se dovrši zakonodavni i strateški okvir za e-trgovinu uključujući kupovinu roba i usluga online, jeftiniju dostavu roba, zaštitu online prava potrošaća, promociju i podršku prekogranične prodaje, razvijanje formalnih mehanizama za poticanje malih i srednjih preduzeća na prihvaćanje e-trgovine, omogućavanje pristupa web portalima i stranicama e-trgovine, te razvoj vlastitih online trgovina kroz priznate platforme (tipa Salesforce) kao i podrška inovativnim start-up kompanijama..

Također, potrebno je razvijati partnerstva sa logističkim kompanijama (kurirske službe, poštanske usluge), partnerstva sa finansijskim institucijama, drugim potencijalnim partnerima u lancu stvaranja vrijednosti (npr. telekom operaterima, lokalnim i globalnim payment gateway-ima i sl.), te na koncu razvoj zajednice praktičara i trenera u ovoj oblasti.

U okviru ove mjere, potrebno je donijeti Akcioni plan digitalne edukacije menadžmenta MSP i njihovih radnika uz zadovoljavanje zajedničkih EU standarda o zaštiti podataka i ciber sigurnosti. Edukacija treba da ubijedi MSP da će podići svoju konkurentnost ukoliko prihvate koncept e-poslovanja i e-trgovine, obezbijedi da zaposleni dobiju znanja o načinu uvođenja ovog koncepta u njihove firme i pruži konsultantsku pomoć pri izboru IT opreme i softverskih rješenja.

Također fokus treba da bude na podršci u dijeljenju znanja u različitim oblastima kao što su SEO (Search Engine Optimization), Copywriting vještine, digitalni marketing, digitalni finansijski menadžment (priznavanja upotrebe postojećih digitalnih alata za finansijski menadžment) i sl.

Ovaj proces treba da prati subvencioniranje i povoljno kreditiranje Razvojne banke za ulaganja u razvoj e-trgovine i e-poslovanja.

Indikator

Izvor

Polazna vrijednost

Ciljna vrijednost

E-trgovina (mikro preduzeća 1-9 radnika)

FIA

n/d

n/d

E-trgovina (mala preduzeća 10-49 radnika)

EUROSTAT (BiH)*

20 (2019) (BiH)

50

E-trgovina (srednja preduzeća 50-249 radnika)

EUROSTAT (BiH)*

22 (2019) (BiH)

50

* E-commerce sales (isoc_ec_eseln2)