-
Povećavati digitaliziranost ekonomije
- Utemeljiti javnu digitalnu infrastrukturu
- Ubrzati digitalnu transformaciju malih i srednjih preduzeća
- Unaprjeđivati digitalne vještine stanovništva, posebno onih usklađenih sa potrebama tržišta rada
- Razvijati vještačku inteligenciju i njenu primjenu
- Poticati razvoj inovativnih digitalnih rješenja i kompanija u softverskoj djelatnosti
-
Podržavati transfer i razvoj tehnologija
-
Podržavati razvoj poslovnog privatnog sektora
-
Podržavati izvoz i stvaranje proizvoda više dodane vrijednosti
Ubrzati digitalnu transformaciju malih i srednjih preduzeća
Potrebno je donijeti program podrške digitalizaciji poslovanja malih i srednjih preduzeća, kako bi se povećala efikasnost i korisničko iskustvo kupaca i korisnika proizvoda i usluga preduzeća koji poslovanje obavljaju na uobičajeni, tradicionalni način.
To podrazumijeva da se dovrši zakonodavni i strateški okvir za e-trgovinu uključujući kupovinu roba i usluga online, jeftiniju dostavu roba, zaštitu online prava potrošaća, promociju i podršku prekogranične prodaje, razvijanje formalnih mehanizama za poticanje malih i srednjih preduzeća na prihvaćanje e-trgovine, omogućavanje pristupa web portalima i stranicama e-trgovine, te razvoj vlastitih online trgovina kroz priznate platforme (tipa Salesforce) kao i podrška inovativnim start-up kompanijama..
Također, potrebno je razvijati partnerstva sa logističkim kompanijama (kurirske službe, poštanske usluge), partnerstva sa finansijskim institucijama, drugim potencijalnim partnerima u lancu stvaranja vrijednosti (npr. telekom operaterima, lokalnim i globalnim payment gateway-ima i sl.), te na koncu razvoj zajednice praktičara i trenera u ovoj oblasti.
U okviru ove mjere, potrebno je donijeti Akcioni plan digitalne edukacije menadžmenta MSP i njihovih radnika uz zadovoljavanje zajedničkih EU standarda o zaštiti podataka i ciber sigurnosti. Edukacija treba da ubijedi MSP da će podići svoju konkurentnost ukoliko prihvate koncept e-poslovanja i e-trgovine, obezbijedi da zaposleni dobiju znanja o načinu uvođenja ovog koncepta u njihove firme i pruži konsultantsku pomoć pri izboru IT opreme i softverskih rješenja.
Također fokus treba da bude na podršci u dijeljenju znanja u različitim oblastima kao što su SEO (Search Engine Optimization), Copywriting vještine, digitalni marketing, digitalni finansijski menadžment (priznavanja upotrebe postojećih digitalnih alata za finansijski menadžment) i sl.
Ovaj proces treba da prati subvencioniranje i povoljno kreditiranje Razvojne banke za ulaganja u razvoj e-trgovine i e-poslovanja.
Indikator |
Izvor |
Polazna vrijednost |
Ciljna vrijednost |
E-trgovina (mikro preduzeća 1-9 radnika) |
FIA |
n/d |
n/d |
E-trgovina (mala preduzeća 10-49 radnika) |
EUROSTAT (BiH)* |
20 (2019) (BiH) |
50 |
E-trgovina (srednja preduzeća 50-249 radnika) |
EUROSTAT (BiH)* |
22 (2019) (BiH) |
50 |
* E-commerce sales (isoc_ec_eseln2)