Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada - izvještaj za 2022.

Porezni klin na minimalnu bruto platu u FBiH je u 2022. godini imao vrijednost 34,33%, što je pad za 2,17 procentna poena u odnosu na 2022. godinu, kada je bio 32,17%. Od 01. januara 2022. godine u Federaciji BiH stupila je na snagu Uredba o metodologiji izračuna i usklađivanja najniže plaće kojom se propisuje metodologija utvrđivanja iznosa najniže plaće i usklađivanje najniže plaće. Po ovoj Uredbi povećan je iznos najniže plaće na 543 KM, i to je razlog ovog nešto većeg pada poreznog klina.

Porezni klin na prosječnu bruto platu u FBiH je u 2022. godini imao vrijednost 39,07%, što je manje za 0,05 procentna poena u odnosu na 2021. godinu, kada je bio 39,02%.

Na dan 14.07.2023. godine, Jedinstveni registar bilježi 2.585 taksi i naknada.

Gledajući strukturu po korisnicima javnih prihoda, najviše se plaća općinama/gradovima, 1.775 taksi i naknada, odnosno, 69% od ukupnih taksi i naknada. Gledajući prema kategoriji obveznika, privredna društva imaju 2.372 taksi i naknada, odnosno 92% od ukupnih taksi i naknada, dok fizička lica - samostalni poduzetnici imaju 2.159 taksi i naknada, odnosno 84% od ukupnih taksi i naknada.

Nije se postiglo unapređenje sistema doprinosa i poreznih postupaka, jer se prijedlozi zakona o doprinosima i zakona o porezu na dohodak još uvijek nalaze u parlamentarnoj proceduri, što ima za posljedicu da se nisu mogli donijeti podzakonski akti vezani za usvajanje ovih zakona.

 

KLJUČNI NALAZ 

Nije došlo do značajnijeg rasterećenja privrede kroz porezno smanjenje opterećenja rada. Jedan od glavnih razloga niske konkurentnosti privrede FBiH je visok nivo administrativnog opterećenja. Propisi i dalje značajno opterećuju poslovni sektor u stvaranju nove vrijednosti i otežavaju slobodan pristup tržištu usluga. Još smo daleko od cilja da administrativno rasteretimo privredu i uklonimo nepotrebne fiskalne prepreke za rast i razvoj.