Rasteretiti gospodarstvo smanjenjem fiskalnog opterećenja rada - izvještaj za 2021.

Porezni klin na minimalnu bruto platu u FBiH je u 2021. godini imao vrijednost 32,17%, što je napredak za 0,33 procentna poena u odnosu na 2020. godinu, kada je bio 32,50%. Porezni klin na prosječnu bruto platu u FBiH je u 2021. godini imao vrijednost 39,02%, što je više za 0,05 procentna poena u odnosu na 2020. godinu, kada je bio 38,97%.

Na dan 30. 11. 2021. godine, Jedinstveni registar bilježi 2.526 taksi i naknada.

Gledajući strukturu javnih prihoda, najviše se plaća općinama/gradovima, 1.769 taksi i naknada, odnosno, 70% od ukupnih taksi i naknada. Gledajući prema kategoriji obveznika, privredna društva imaju 2.325 taksi i naknada, odnosno 92% od ukupnih taksi i naknada, dok fizička lica - samostalni poduzetnici imaju 2.108 taksi i naknada, odnosno 83% od ukupnih taksi i naknada.

Nije se postiglo unapređenje sistema doprinosa i poreznih postupaka jer se prijedlozi zakona o doprinosima i zakona o porezu na dohodak još uvijek nalaze u parlamentarnoj proceduri, što ima za posljedicu da se nisu mogli donijeti podzakonski akti vezani za usvajanje ovih zakona. Također, nije potpuno prezentovan i dostupan očekivani uticaj prijedloga ovih zakona na opterećenje rada na pojedinim nivima plate i na prihode.

Vlada Federacije BiH je na sjednici održanoj 30. decembra 2021. godine donijela uredbu, kojom se propisuje metodologija utvrđivanja iznosa najniže plaće i usklađivanja najniže plaće.

Najniža neto plaća ne može iznositi manje od 55 posto prosječne mjesečne neto plaće u FBiH. Najniža plaća za narednu kalendarsku godinu se treba uskladiti do kraja tekuće godine.

 

KLJUČNI NALAZ 

Nije došlo do značajnijeg rasterećenja privrede kroz porezno smanjenje opterećenja rada.

Jedan od glavnih razloga niske konkurentnosti privrede FBiH je visok nivo administrativnog opterećenja. Potrebno je uvesti medijanu plate kao referentnu veličinu umjesto prosječnih veličina. Još smo daleko od cilja da administrativno rasteretimo privredu i uklonimo nepotrebne fiskalne prepreke za rast i razvoj.