Poticati natalitet i zaštitu porodica s djecom

Pružanje finansijske i druge podrške porodicama koje planiraju rađanje djece pružilo bi sigurnost i podstaklo njihovu odluku na rađanje, a podrška kao što su jednokratne pomoći (za obezbjeđenje realne nadoknade osnovnih troškova za novorođenče), redovni roditeljski i dječiji dodaci, te porezne olakšice na izdvajanja za djecu, olakšalo bi podizanje djece i formiranje zdravije porodice.

Za ostvarivanje ovih aktivnosti potrebno je i osnivanje fonda za planiranje porodice i osiguranje optimalne porodiljske naknade za sve porodilje (zaposlene i nezaposlene) u FBiH, i pri tome ujednačavati i porodiljske naknade za zaposlene i nezaposlene majke, uzimajući u obzir različite osnove za ostvarivanje prava na porodiljsku naknadu. To dalje podrazumijeva da država preuzme sve obaveze koje su vezane za trudnoću i porodiljsko odsustvo (bolovanja, plate u određenom iznosu, za određeni rok i sa određenim maksimalnim iznosima), koje su trenutno na teretu poslodavaca, davanje olakšica poslodavcima koji imaju uposlene majke sa djecom do 16 godina, a posebno sa djecom do 7 godina, definisanje dužine minimalnog obaveznog porodiljskog odsustva, uvođenje fleksibilnosti u radnim odnosima (ugovore na određeno tretirati na isti način kao i ugovore na neodređeno vrijeme s pozicije prava na naknadu za vrijeme trudnoće, porodiljskog odsustva i odsustva sa rada zbog njege djeteta, te fleksibilnosti u radnom vremenu), korištenje odsustva u više navrata (parcijalno), eventualno produženje odsustva i u skladu s tim umanjenje mjesečne naknade, promovisanje mogućnosti korištenja odsustva radi njege djeteta za očeve i sl.

Neophodno je raditi na periodičnoj obuci i stručnom usavršavanju (o primjeni zakonodavstva i pružanju informacija korisnicima), uspostavi mehanizma za praćenje, evaluaciju i izvještavanje o stanju u oblasti zaštite obitelji s djecom, te uspostaviti i održavati centralnu bazu podataka o korisnicima u Federaciji BiH.

Uspješna populacijska politika traži djelovanje u lokalnoj upravi uspostavom organizacije i tijela za porodicu, djecu, mlade, kao i izdvajanje sredstava iz budžeta za podsticaje rađanja, zapošljavanja mladih i razvoj stanovništva i praćenje konkretnih indikatora razvoja stanovništva za različite kategorije stanovništva. Pored toga, potrebno je na nivou Federacije BiH donijeti integrisani strateški dokument za mlade, te definisati federalno ministarstvo koje će u svom nazivu sadržavati riječ „i mladi“.

Neophodno je donijeti i garanciju za mlade, kao aktivacijsku šemu u skladu s Garancijom za mlade EU kojom će se osigurati da svi mladi dobiju kvalitetnu ponudu zaposlenja, nastavka školovanja ili pripravničkog staža u roku od 4 mjeseca nakon završetka školovanja.

Kreiranje programa i jačanje kadra za populacionu edukaciju omogućilo bi podizanje svijesti o značaju pitanja populacije i dugoročno dalo pozitivne efekte na reprodukciju stanovništva. U tom smislu potrebno je podržati aktivnosti uključivanja sadržaja populacijske politike u obrazovne programe, uključivanje roditelja u učenje o zdravom odrastanju i toleranciji, te uključivanje tema iz populacijske politike u medijske sadržaje.

Indikator 

Izvor

Polazna vrijednost 

Ciljna vrijednost

Stopa ukupnog fertiliteta

FZS

1,25 (2018)

2,0

Stopa nataliteta, na 1.000 stanovnika

FZS

8,2 (2019)

10,0

Uspostaviti fond za planiranje porodice u FBiH

FMRSP

NE (2020)

DA

Maternalna smrtnost, na 100.000 živorođenih u FBiH

ZZJZ

11,1 (2019)

5,0