-
Unaprjeđivati obrazovni sistem
-
Poboljšavati ishode zdravstvenog sistema
-
Ublažiti trend demografskog starenja stanovništva, poboljšati stabilnost obitelji i položaj mladih
-
Smanjivati neaktivnost i nezaposlenost, naročito dugoročnu
-
Smanjivati siromaštvo i socijalnu isključenost
- Podržavati bolju ciljanost socijalne zaštite
- Poboljšati socijalnu uključenost marginaliziranih grupa
- Unaprjeđivati međusektorsku saradnju, infrastrukturu i kompetencije pružalaca usluga socijalne zaštite
- Poboljšavati poziciju ranjivih skupina na tržištu rada
- Osigurati socijalne programe za smanjivanje energetskog siromaštva
Podržavati bolju ciljanost socijalne zaštite - izvještaj za 2023.
U FBiH ne postoji jedinstveni registar – Socijalna karta kao ni pravna regulativa kojom se uređuje uspostavljanje i vođenje ovog registra. Takođe, registri ove vrste nisu uspostavljeni ni u kantonima.
U 2023. godini pripremljen je Nacrt Strategije razvoja sistema socijalne i dječije zaštite u FBiH u kojoj je u okviru definisanog strateškog cilja–Smanjiti siromaštvo i ublažiti posljedice siromaštva, predviđena mjera Unaprijediti sistem praćenja i procjene potreba stanovništva u riziku od siromaštva, a posebno djece. Ova mjera podrazumijeva uspostavu mehanizama za identificiranje ključnih rizičnih faktora i negativnih socio-ekonomskih trendova koji pojedince ili zajednice u kojima žive mogu odvesti u siromaštvo, kao i osiguranje pravovremenih mjera s ciljem umanjenja rizika od siromaštva. U te svrhe, neophodno je povećanje kvantiteta i kvaliteta ulaznih podataka o potencijalno rizičnim socio-ekonomskim faktorima koji mogu dovesti do daljnjeg osiromašenja socijalno ugroženog stanovništva. To podrazumijeva propisivanje jedinstvene metodologije za izradu socijalnih karti u lokalnim zajednicama, te uspostavljanje i vođenje odgovarajućih evidencija, registara ili socijalnih kartona u centrima za socijalni rad i općinskim službama socijalne zaštite, koji bi u sebi sadržavali sve relevantne podatke i informacije o posebno ranjivim kategorijama stanovništva, kao što su djeca, stare i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom itd.

Izvor: FZS, Saopćenje, Integrisani sistem socijalne zaštite 2022; Obrada FZZPR
Indikatori rizika od siromaštva nakon socijalnih transfera nisu dostupni. Istraživanja koja su obavljena u okviru Ankete o prihodima i uslovima života građana u FBiH omogućiće da se prikupe podaci o prihodima, siromaštvu, socijalnoj isklјučenosti, materijalnoj deprivaciji, socio-ekonomskim karakteristikama pojedinaca i uslovima života. U 2023. godini ponovljeno je anketiranje domaćinstava na jednom dijelu uzorka iz prvog talasa obavljenog 2022. godine zbog praćenja promjena nastalih u jednom domaćinstvu između dva talasa anketiranja.
Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, od 2004. ima uspostavljen informacioni sistem za podršku procesu uvođenja u pravo, obračuna i evidencije naknada iz socijalnih prava (SOTAC), koji je u više navrata nadograđivan. Od 2014. godine razvijene su i nove funkcionalnosti za podršku procesu obračuna i isplate naknada koje se isplaćuju sa nižih administrativnih nivoa (kantoni i općine). Takođe, FMRSP vrši unos podataka u Jedinstveni registar korisnika gotovinskih naknada na koje se ne uplaćuju doprinosi (JR). Ovako prikupljeni podaci stvoriće polaznu osnovu za kreiranje socijalne karte pojedinaca koji koriste budžetska i vanbudžetska sredstva u Federaciji BiH. Takođe, kroz provođenje i realizaciju programa pomoći energetskim siromašnim domaćinstvima, prikupljeni su podaci o oko 460.000 pojedinaca i 250.000 domaćinstava. Ovi podaci su integrisani u jedinstveni registar FMRSP. Istovremeno, putem aplikacije za porodilje (uspostavljena 2024. godine), prikupljaju se podaci o domaćinstvima sa novorođenom djecom u FBiH, uključujući informacije o drugim članovima porodice, što ubrzava proces prikupljanja podataka potrebnih za socijalnu kartu. U julu 2024. godine održan je prvi zajednički sastanak svih relevantnih aktera u izradi socijalne karte Federacije BiH.
KLJUČNI NALAZ |
Nepostojanje jedinstvene baze i pokazatelja o socijalnom stanju stanovništva u FBiH otežava praćenje siromaštva i ciljano izdvajanje socijalnih transfera u te svrhe. Istovremeno, nedostaju indikatori koji bi ukazali na rizik od siromaštva i nakon socijalnih transfera. S tim u vezi potrebno je dodatno djelovanje u okviru provođenja ove mjere. Obzirom da FMRSP dio aktivnosti koje su definisane za implementaciju ove mjere redovno planira i provodi, potrebno je da mjeru preuzme u svoj budući godišnji plan rada. |