Podržavati bolju ciljanost socijalne zaštite - izvještaj za 2022.

U FBiH ne postoji jedinstveni registar – Socijalna karta kao ni pravna regulativa kojom se uređuje uspostavljanje i vođenje ovog registra. Takođe, registri ove vrste nisu uspostavljeni ni u kantonima.

U 2022. godini pristupilo se izradi Strategije razvoja sistema socijalne zaštite u kojoj je u okviru definisanog strateškog cilja–Smanjiti siromaštvo i ublažiti posljedice siromaštva, predviđena mjera Unaprijediti sistem praćenja i procjene potreba stanovništva u riziku od siromaštva, a posebno djece. Ova mjera podrazumijeva uspostavu mehanizama za identificiranje ključnih rizičnih faktora i negativnih socio-ekonomskih trendova koji pojedince ili zajednice u kojima žive mogu odvesti u siromaštvo, kao i osiguranje pravovremenih mjera s ciljem umanjenja rizika od siromaštva.

Za to je neophodno povećanje kvantiteta i kvaliteta ulaznih podataka o potencijalno rizičnim socio-ekonomskim faktorima koji mogu dovesti do daljnjeg osiromašenja socijalno ugroženog stanovništva. To podrazumjeva propisivanje jedinstvene metodologije za izradu socijalnih karti u lokalnim zajednicama, te uspostavljanje i vođenje odgovarajućih evidencija, registara ili socijalnih kartona u centrima za socijalni rad i općinskim službama socijalne zaštite, koji bi u sebi sadržavali sve relevantne podatke i informacije o posebno ranjivim kategorijama stanovništva, kao što su djeca, stare i nemoćne osobe, osobe s invaliditetom, itd.

Indikatori rizika od siromaštva nakon socijalnih transfera nisu dostupni. Istraživanja koja su obavljena u okviru Ankete o prihodima i uslovima života građana u FBiH (u 2022. godini završen prvi talas anketiranja) omogućiće da se prikupe podaci o prihodima, siromaštvu, socijalnoj isklјučenosti, materijalnoj deprivaciji, socio-ekonomskim karakteristikama pojedinaca i uslovima života.

Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, od 2004. ima uspostavljen informacioni sistem za podršku procesu uvođenja u pravo, obračuna i evidencije naknada iz socijalnih prava (SOTAC), koji je u više navrata nadograđivan. Od 2014. godine razvijene su i nove funkcionalnosti za podršku procesu obračuna i isplate naknada koje se isplaćuju sa nižih administrativnih nivoa (kantoni i općine). Takođe, FMRSP vrši unos podataka u Jedinstveni registar korisnika gotovinskih naknada na koje se ne uplaćuju doprinosi (JR). Ovako prikupljeni podaci stvoriće polaznu osnovu za kreiranje socijalne karte pojedinaca koji koriste budžetska i vanbudžetska sredstva u Federaciji BiH.

Udio pojedinih funkcija u ukupnim naknadama socijalne zaštite

Izvor: FZS, Saopćenje, Integrisani sistem socijalne zaštite 2021, obrada FZZPR

 

KLJUČNI NALAZ 

Nepostojanje jedinstvene baze i pokazatelja o socijalnom stanju stanovništva u FBiH otežava praćenje siromaštva i ciljano izdvajanje socijalnih transfera u te svrhe.

Istovremeno, nedostaju indikatori koji bi ukazali na rizik od siromaštva i nakon socijalnih transfera.

S tim u vezi potrebno je dodatno djelovanje u okviru provođenja ove mjere.

Obzirom da FMRSP dio aktivnosti koje su definisane za implementaciju ove mjere redovno planira i provodi, potrebno je da mjeru preuzme u svoj budući godišnji plan rada.

 

KLJUČNI NALAZ