-
Unaprjeđivati obrazovni sistem
-
Poboljšavati ishode zdravstvenog sistema
-
Ublažiti trend demografskog starenja stanovništva, poboljšati stabilnost obitelji i položaj mladih
-
Smanjivati neaktivnost i nezaposlenost, naročito dugoročnu
-
Smanjivati siromaštvo i socijalnu isključenost
- Podržavati bolju ciljanost socijalne zaštite
- Poboljšati socijalnu uključenost marginaliziranih grupa
- Unaprjeđivati međusektorsku saradnju, infrastrukturu i kompetencije pružalaca usluga socijalne zaštite
- Poboljšavati poziciju ranjivih skupina na tržištu rada
- Osigurati socijalne programe za smanjivanje energetskog siromaštva
Poboljšavati poziciju ranjivih skupina na tržištu rada - izvještaj za 2022.
U sklopu aktivne politike zapošljavanja, u okviru mjera koje su planirane za 2022. godinu, kao što su mjere za poboljšanje zapošljivosti i konkurentnosti, sticanje radnog iskustva i potrebnih vještina, sprječavanje dugotrajne nezaposlenosti, kao i poticanja samozapošljavanja, poseban fokus stavljen je na mlade, dugotrajno nezaposlene osobe, žene, osobe sa invaliditetom, civilne žrtve rata, Rome i druge kategorije teško zapošljivih nezaposlenih osoba.
Prema podacima FZZZ od teže zapošljivih ili specifičnih kategorija, većina poslodavaca je iskazala spremnost za zapošljavanje mladih bez radnog iskustva (950 poslodavaca), demobilisanih boraca (465), žena iz ruralnih područja (417), starijih od 50 godina (406), te osoba s invaliditetom, (331 poslodavac), a najmanje su spremni zaposliti migratne kao potencijalnu novu radnu snagu na tržištu rada u Federaciji BiH.
Iako je zabilježen lagani rast stope zaposlenosti žena (15+) sa 25,2% u 2021. godini na 27,4% u 2022. godini, zaposlenost žena u FBiH i dalje je vrlo niska. Stopa aktivnosti žena u 2022. godini iznosila je 35,3%. U odnosu na prethodnu godinu, zabilježen je pad stope nezaposlenosti žena u starosnoj dobi 25-49 godina i iznosila 21,3% (2021. godine 24,7%). U toku 2022. godine kroz programe zapošljavanja i samozapošljavanja, zaposleno je preko 5 hiljada žena.
Prema Anketi o radnoj snazi 2022. godine, stopa aktivnosti mladih je nešto niža u odnosu na prethodnu i iznosila je 30,1% (2021. 31,8%). Stopa zaposlenosti mladih (odnos broja zaposlenih u starosnoj dobi od 15-24 godine u odnosu na radno sposobno stanovništvo), u 2022. godini ostala je na istom nivou kao i prethodne godine i iznosila je 18,8%. U toku 2022. godine kroz programe Aktivne politike zapošljavanja, data je mogućnost za zapošljavanje mladih osoba, a dio programa je kreiran isključivo za mlade osobe, putem kojih se njih zaposlilo 538.
U okviru dva programa za zapošljavanje demobilisanih branilaca u 2022. godini zaposleno je 65 osoba.
Izdvajanje sredstava za osposobljavanje osoba s invaliditetom za zapošljavanje vrši se s ciljem jačanja kapaciteta kroz procese edukacije, profesionalnog osposobljavanja, prekvalifikacije, te njihovog samostalnog i uspješnog uključivanja u svijet rada i ostale sfere društvenog života. U toku 2022. godine za finansiranje Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, FZZZ je izvršio planiranu uplatu sredstava u iznosu od 2.428.328 KM. Iz ovih sredstava kroz mjeru novčani stimulans zaposleno je 500 osoba sa invaliditetom.
Prema Anketi JLS, od 63 anketiranih, 12 JLS je vršilo izdvajanje sredstava za osposobljavanje i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, a prema nepotpunim podacima izdvajanja se kreću se od 3.000 KM (Općina Travnik) do 22.000 KM (Grad Gračanica). Prosječna izdvajanja po JLS iznose 10.184 KM. 51 JLS je odgovorila da nisu izdvajali sredstva za osposobljavanje osoba sa invaliditetom.
Na osnovu Akcionog plana BiH za društvenu inkluziju Roma, za zapošljavanje ove populacije u BiH 2022. godine od predviđenih 600.000 KM (od čega je za FBiH bilo planirano izdvajanje od 62,66%), izdvojeno je svega 200.000 KM, te je planirano zapošljavanje ove populacije kroz programe sufinansiranja zapošljavanja, samozapošljavanja i obuke za 2022. godinu. Za 2022. godinu, nisu dostupni razvrstani podaci FZZZ koji bi ukazali na zapošljavanje Roma.
Model socijalnog poduzetništva nije dovoljno razvijen u FBiH. Prema podacima prikupljenim u svrhu pripreme Strateške platforme model socijalnog poduzetništva prepoznat je kao inovativna oblast, te je konstatovana povećana uključenost glavnih aktera socijalne zaštite u implementaciju projekata socijalnog poduzetništva, kao i mogućnost uvođenja modernijih, prikladnijih i efikasnijih modela socijalne zaštite kroz formu socijalnog poduzetništva i socijalnih inovacija. Takođe, kao dobra prilika navodi se spremnost donatora da podrže razvoj socijalnog poduzetništva. U toku 2022. godine ranije formirana interresorna radna grupa pokrenula je aktivnosti na izradi novog zakona o društvenom/socijalnom poduzetništvu, (urađen prednacrt pomenutog zakona).
U pojedinim lokalnim zajednicama, postoje finansijska izdvajanja za razvoj socijalnog poduzetništva. Tako na osnovu dostupnih podataka, od 63 JLS koje su dale odgovor, njih 14 je odgovorilo da izdvaja sredstva za razvoj socijalnog poduzetništva, a konkretne podatke dostavilo je 12 JLS. Izdvajanja za ovu namjenu kretala su se od 9.500 KM (Grad Živinice), do 200.000 KM (Centar Sarajevo), sa prosječnim izdvajanjem od 61.100 KM po JLS. 48 JLS je odgovorilo da nisu izdvajali sredstva za socijalno poduzetništvo.
KLJUČNI NALAZ |
Zabilježeni su pozitivni efekti pojedinih mjera Aktivne politike zapošljavanja ciljanih za zapošljavanje teže zapošljivih osoba. Potrebno je nastaviti provedbu postojećih i kreiranje novih mjera za zapošljavanje ranjivih grupa na tržištu rada. Potrebno je urediti pravni okvir i donijeti strateški dokument iz oblasti socijalnog poduzetništva. |