Poboljšavati poziciju ranjivih skupina na tržištu rada - izvještaj za 2021.

U sklopu aktivne politike zapošljavanja, u okviru mjera koje su se provodile u 2021. godini, kao što su mjere za poboljšanje zapošljivosti i konkurentnosti, sticanje radnog iskustva i potrebnih vještina, sprječavanje dugotrajne nezaposlenosti, kao i poticanja samozapošljavanja, poseban fokus stavljen je na mlade, dugotrajno nezaposlene osobe, žene i druge kategorije teško zapošljivih nezaposlenih osoba.

Zaposlenost žena u FBiH i dalje je vrlo niska, zabilježen je lagani pad stope zaposlenosti žena (15+) sa 25,5% u 2020. godini na 25,2% u 2021. godini. Stopa aktivnosti žena u 2021. godini iznosila je 33,9%. U odnosu na prethodnu godinu, zabilježen je rast stope nezaposlenosti žena u starosnoj dobi 25-49 godina i iznosila je 24,7% (2020. godine 21,1%). U toku 2021. godine kroz programe Aktivne politike zapošljavanja, zaposleno je preko 2500 žena.

Prema Anketi o radnoj snazi 2021. godine, stopa aktivnosti mladih je nešto niža u odnosu na prethodnu i iznosila je 31,8% (2020. 33,3%). Iako se posljednjih godina bilježio lagani rast stope zaposlenosti mladih (odnos broja zaposlenih u starosnoj dobi od 15-24 godine u odnosu na radno sposobno stanovništvo), u 2021. godini je nešto niža u odnosu na prethodnu godinu i iznosila je 18,8% (2020. 19,9%). U toku 2021. godine kroz programe Aktivne politike zapošljavanja, data je mogućnost za zapošljavanje mladih osoba, a dio programa je bilo kreirano isključivo za mlade osobe, putem kojih se zaposlilo 380 mladih.

U okviru dva programa za zapošljavanje demobilisanih branilaca u 2021. godini zaposlile su se 74 osobe.

Izdvajanje sredstava za osposobljavanje osoba s invaliditetom za zapošljavanje vrši se s ciljem jačanja kapaciteta kroz procese edukacije, profesionalnog osposobljavanja, prekvalifikacije, te njihovog samostalnog i uspješnog uključivanja u svijet rada i ostale sfere društvenog života.

Prema Anketi JLS, od 59 anketiranih, 13 JLS je vršilo izdvajanje sredstava za osposobljavanje i zapošljavanje osoba sa invaliditetom, a prema nepotpunim podacima izdvajanja se kreću se od 5.000 KM (Općina Novo Sarajevo) do 50.000 KM (Grad Mostar). Prosječna izdvajanja po JLS iznose 20.953 KM. 44 JLS je odgovorilo da nisu izdvajali sredstva za osposobljavanje osoba sa invaliditetom.

Na osnovu Akcionog plana BiH za društvenu inkluziju Roma, za zapošljavanje ove populacije u BiH 2021. godine bilo je predviđeno 600.000 KM od čega je za FBiH 375.960 KM, te je planirano zapošljavanje ove populacije kroz programe sufinansiranja zapošljavanja, samozapošljavanja i obuke za 2021. godinu. U Izvještaju o radu FZZZ za 2021. godinu nisu dostupni razvrstani podaci koji bi ukazali na zapošljavanje Roma.

Model socijalnog poduzetništva nije dovoljno razvijen u FBiH. Prema podacima prikupljenim u svrhu pripreme Strateške platforme model socijalnog poduzetništva prepoznat je kao inovativna oblast, te je konstatovana povećana uključenost glavnih aktera socijalne zaštite u implementaciju projekata socijalnog poduzetništva, kao i mogućnost uvođenja modernijih, prikladnijih i efikasnijih modela socijalne zaštite kroz formu socijalnog poduzetništva i socijalnih inovacija. Takođe kao dobra prilika navodi se spremnost donatora da podrže razvoj socijalnog poduzetništva.

U pojedinim lokalnim zajednicama, postoje finansijska izdvajanja za razvoj socijalnog poduzetništva. Tako na osnovu dostupnih podataka, od 58 JLS koje su dale odgovor, njih 16 je odgovorilo da izdvaja sredstva za razvoj socijalnog poduzetništva, a konkretne podatke dostavilo je 13 JLS. Izdvajanja za ovu namjenu kretala su se od 5.000 KM (Općina Čelić), do 130.000 KM (Grad Konjic), sa prosječnim izdvajanjem od 60.500 KM po JLS. 42 JLS je odgovorilo da nisu izdvajali sredstva socijalno poduzetništvo.

 

KLJUČNI NALAZ 

Zabilježeni su pozitivni efekti pojedinih mjera Aktivne politike zapošljavanja ciljanih za zapošljavanje teže zapošljivih osoba.

Potrebno je nastaviti provedbu postojećih i kreiranje novih mjera za zapošljavanje ranjivih grupa na tržištu rada.

Potrebno je urediti pravni okvir i donijeti strateški dokument iz oblasti socijalnog poduzetništva.