Osigurati socijalne programe za smanjivanje energetskog siromaštva - izvještaj za 2021.

Podaci o multidimenzionalnom siromaštvu u FBiH teško su dostupni obzirom da su istraživanja višestrukih pokazatelja (MICS) rađena 2006. i 2011/2012. godinu. Samim tim i pokazatelji o broju domaćinstava koja su u stanju ili riziku od energetskog siromaštva su teško dostupni.  U FBiH nije uspostavljen sistem i način za utvrđivanje i praćenje energetskog siromaštva, te ne postoji regulatorni okvir za njegovo suzbijanje.

Prema anketi koja je vođena u svrhu pripreme dokumenta Socioekonomski pokazatelji po općinama FBiH 2021. od ukupnog broja anketiranih JLS, 8 je odgovorilo da su imali programe podrške energetske efikasnosti domaćinstava, dok je 51 odgovorilo da nisu razvili programe podrške. U odnosu na prethodnu anketu, obavljenu za 2020. godinu, broj JLS koje su podržavale programe energetske efikasnosti smanjio se za 18%.

Od ukupnog broja anketiranih JLS, u 2021. godini, 18 JLS odnosno 31% je odgovorilo da imaju razvijen sistem javnog grijanja, dok je 41 odgovorilo da nemaju. Od 18 JLS koje imaju sistem javnog grijanja, njih 15 je dalo podatak o obuhvatu, odnosno broju domaćinstava u sistemu. Prosječan obuhvat domaćinstava sistemom javnog grijanja u ovih 15 JLS iznosi 20,6%. Najveći obuhvat ima Grad Tuzla (60,0% domaćinstava), te Općina Kakanj (30,0%), koji u značajnoj mjeri utiču na prosjek. Bez ove dvije JLS, u preostalih 13 JLS prosječan obuhvat domaćinstava sistemom javnog grijanja iznosi 6,1%.

Izdvajanja za projekte energetske efikasnosti u FBiH od strane JLS su vrlo niska. 5 JLS izdvajalo je između 0,2% i 0,5% za projekte EE, 7 JLS je izdvajalo između 0,5% i 2,0%, dok su u jednoj JLS za projekte EE izdvojili više od 2% realiziranog budžeta. Za ovu namjenu najviše je izdvojio Grad Tuzla 2,2% realiziranog budžeta.

U toku 2021. godine, zajedno sa Fondom za zaštitu okoliša, Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije pokrenulo je aktivnosti na izradi Programa za poboljšanje energijske efikasnosti u rezidencijalnom/stambenom sektoru u FBiH, a u skladu sa Akcionim planom za energijsku efikasnost u FBiH za period 2019–2021. (EEAPF).

Takođe u 2021. godini, Federalno ministarstvo prostornog uređenja radilo je na pripremi Programa utopljavanja zgrada radi uštede energije, razvoja infrastrukture za energijske audite i energijsko certificiranje zgrada (web Registar energijskih certifikata), te implementaciji Projekta energijske efikasnosti u FBiH – BEEP.

 

 

KLJUČNI NALAZ 

Smanjen je broj JLS koje su podržavale programe energetske efikasnosti.

Potrebno je uspostaviti sistem i način za utvrđivanje i praćenje energetskog siromaštva kao i regulatorni okvir za njegovo suzbijanje.

Potrebno je osigurati veći nivo informiranja lokalnih aktera o ciljevima i planovima energetske tranzicije.