Poticati natalitet i zaštitu porodica s djecom - izvještaj za 2023.
Demografska slika stanovništva u FBiH je sve nepovoljnija. U periodu 2018-2023. godina bilježi se konstantan pad broja živorođene djece. U istom periodu stopa mrtvorođenih na hiljadu živorođene djece je promjenljiva, s tim da je u 2023. godini manja u odnosu na prethodnu godinu za 0,9 p.p. Stopa ukupnog fertiliteta konstantno opada. Da bi se obezbijedila stopa proste reprodukcije stanovništva, stopa ukupnog fertiliteta treba biti na nivou 2,1 dijete po ženi. Stopa maternalne smrtnosti u FBiH je veoma niska, kao i u većini evropskih zemalja. Prema podacima FZS, u 2023. nije bilo smrtnih slučajeva žena u periodu trudnoće, porođaja i purperijuma.
Demografsko kretanje u FBiH
Izvor: FZS, obrada FZZPR
Započete su aktivnosti na izradi Strategije demografskog razvoja i obnove FBiH 2024–2031. u cilju suzbijanja negativnih demografskih trendova u FBiH, s posebnim fokusom na pitanja iseljavanja stanovništva u druge zemlje, niske stope nataliteta i starenja stanovništva.
Nije uspostavljen jedinstveni fond za planiranje porodice, iako je Zakon o materijalnoj podršci porodicama sa djecom u FBiH, koji je usvojen 2022. godine, donio neke pozitivne pomake u finansiranju prava na dječiji doplatak, kao i prava na novčanu pomoć porodilji koja nije u radnom odnosu. Pravo na naknadu plaće porodilji u radnom odnosu se nastavilo isplaćivati u skladu s kantonalnim propisima iz oblasti socijalne i dječje zaštite do donošenja posebnog propisa u skladu s odredbama Zakona o radu, kojim će se ovo pravo reintegrisati u sistem prava iz radnog odnosa i socijalnog osiguranja. U 2023. godini nisu donesene nove odredbe kojima se regulišu ova prava.
Finansijska izdvajanja u oblasti zaštite porodice, prava djece i afirmacije mladih, neujednačena su na teritoriji FBiH. Isplate subvencija u obliku vaučer šema za predškolsko osiguranje koje se isplaćuju direktno korisnicima usluga, odnosno ustanovama po izboru korisnika, isplaćivane su u pojedinim JLS u FBiH. Prema podacima prikupljenim anketom, od ukupnog broja anketiranih JLS, 11 je odgovorilo da imaju izdvajanja za implementacije vaučer šema direktno korisnicima usluga predškolskog obrazovanja, dok je 54 odgovorilo da nemaju takav plan. Najveća izdvajanja u ove svrhe bila su u Gradu Livno i iznosila su 245.000 KM. Implementacija vaučer šema manja je za 8 p.p. u odnosu na prethodnu godinu.
Poduzete su aktivnosti za obilježavanje „Dječije nedjelje“ u FBiH, u cilju promocije prava djeteta, poboljšanja društvene brige za djecu i jačanja odgovornosti u poštivanju dječjih prava. U ove svrhe, iz Budžeta FBiH izdvojena su novčana sredstva u iznosu od 57.000 KM.
U cilju unapređenja položaja i afirmiranja mladih, iz federalnog budžeta su izdvojena sredstva u iznosu od 397.880 KM. Sredstva su utrošena za pružanje podrške i jačanje omladinskih organizacija, aktivnu inkluziju mladih, podršku lokalnim inicijativama usmjerenim ka mladima i politikama za mlade u FBiH, podršku radu Vijeću mladih u FBiH, te za izradu i usvajanje strateških dokumenata za mlade.
Započet je pilot proces Garancije za mlade u FBiH, u kojem učestvuju službe za zapošljavanje ZDK i HNK, a obuhvata mlade od 15 do 30 godina koji nisu u sistemu obrazovanja, niti na tržištu rada. Provođenje pilot faze predviđeno je za Visoko i Čitluk, što je osnovni uslov za pripremu Plana implementacije Garancije za mlade, a zatim će biti prošireno na sve sredine u našoj zemlji. Donošenje ovakvog dokumenta treba omogućiti da svi mladi dobiju kvalitetnu ponudu zaposlenja, nastavak obrazovanja, učenje kroz rad ili stažiranje u roku od četiri mjeseca od ulaska u status nezaposlenosti ili napuštanja, odnosno završetka formalnog obrazovanja. Cilj Garancije za mlade je smanjenje nezaposlenosti i neaktivnosti mladih, odnosno smanjenje broja mladih koji ne rade, nisu u sistemu obrazovanja, niti u sistemu obuke (NEET).
KLJUČNI NALAZ |
Konstantan pad nataliteta se nepovoljno odražava na već pogoršanu demografsku sliku u FBiH. Indikatori za praćenje rezultata ove mjere uglavnom ukazuju na negativnu sliku u ovoj oblasti. Obzirom da uspješna populacijska politika traži djelovanje i u lokalnoj upravi, potrebno je uspostaviti tijela za porodicu, djecu i mlade, kao i izdvajanje sredstava iz budžeta za poticanje nataliteta i zapošljavanje mladih. Negativan trend indikatora ukazuje na potrebu dodatnog djelovanja u okviru provođenja ove mjere. Obzirom da je FMRSP koordinator, potrebno je da mjeru preuzme u svoj budući godišnji plan rada. |