Poticati natalitet i zaštitu porodica s djecom - izvještaj za 2022.

Zabilježen je rast broja živorođene djece, ali istovremeno i rast broja mrtvorođenih na hiljadu živorođene djece. Stopa ukupnog fertiliteta konstantno opada. Uzimajući u obzir činjenicu da, kako bi se obezbijedila stopa proste reprodukcije stanovništva, stopa ukupnog fertiliteta treba da bude na nivou 2,1 dijete po ženi, može se reći da ovi pokazatelji ukazuju na sve nepovoljniju demografsku sliku. Kao i u većini evropskih zemalja, stopa maternalne smrtnosti u FBiH je veoma niska. Međutim,  u 2022. godini zabilježen je povećan broj smrtnih slučajeva žena u periodu trudnoće, porođaja i purperijuma u odnosu na prethodnu godinu, te je stopa maternalne smrtnosti veća za 18,2 p.p.

Demografsko kretanje u FBiH

Izvor: FZS, obrada FZZPR

U toku 2022. godine u FBiH nije uspostavljen jedinstveni fond za planiranje porodice, s tim da je usvojen Zakon o materijalnoj podršci porodicama sa djecom u FBiH. Radi se o propisu kojim će se regulisati socijalna podrška ugroženim kategorijama, a istovremeno predstavlja i jedan od segmenata pronatalitetne politike.

Ovim Zakonom će se regulisati finansiranje prava na dječiji doplatak, kao i pravo na novčanu pomoć porodilji koja nije u radnom odnosu. Pravo na naknadu plaće porodilji u radnom odnosu za vrijeme dok odsustvuje s posla radi trudnoće, porođaja i njege djeteta će se regulisati propisima iz oblasti zdravstvenog osiguranja, odnosno ovo pravo će se reintegrisati u sistem prava iz radnog odnosa i socijalnog osiguranja.

Finansijska izdvajanja u oblasti zaštite porodice, prava djece i afirmacije mladih, neujednačena su na teritoriji FBiH.

Isplate subvencija u obliku vaučer šema koje se isplaćuju direktno korisnicima usluga, odnosno ustanovama po izboru korisnika, poprilično su novina za JLS. Jedan od primjera ove vrste izdvajanja su vaučer šeme za predškolsko osiguranje. Prema podacima prikupljenim anketom od ukupnog broja anketiranih JLS, 16 je odgovorilo da imaju izdvajanja za implementacije vaučer šema direktno korisnicima usluga predškolskog obrazovanja, a 48 je odgovorilo da nemaju takav plan. Izdvajanja za implementaciju su se kretala od 10.000 KM (Općina Kladanj) do 180.000 KM (Grad Livno).

U cilju promocije prava djeteta, poboljšanja društvene brige za djecu i jačanja odgovornosti u poštivanju dječjih prava, koja su zagarantovana Konvencijom o pravima djeteta, i u 2022. godini je donesen Program obilježavanja „Dječije nedjelje“ u FBiH. U sklopu obilježavanja ove manifestacije dodijeljene su novčane nagrade nadarenim učenicima i studentima bez oba roditelja ili iz socijalno ugroženih porodica, na osnovu prijava nadležnih centara za socijalni rad, odnosno općinskih službi socijalne zaštite.

U cilju unapređenja položaja i afirmiranja mladih, te istraživanja, razvoja i promoviranja politika prema mladima u FBiH, u toku 2022. godine iz federalnog budžeta su izdvojena sredstva za podršku realizaciji programa mladih i razvoj i afirmaciju programskih aktivnosti mladih u iznosu od 400.000 KM.

U toku 2022. godine nije donesena garancija za mlade, odnosno dokument koji predstavlja aktivacijsku šemu zapošljavanja u skladu s Garancijom za mlade EU. Donošenje takvog dokumenta treba da omogući da svi mladi dobiju kvalitetnu ponudu zaposlenja, nastavak školovanja ili pripravničkog staža u roku od 4 mjeseca nakon završetka školovanja. Cilj Garancije za mlade je smanjenje nezaposlenosti i neaktivnosti mladih, odnosno smanjenje broja mladih koji ne rade, nisu u sistemu obrazovanja niti u sistemu obuke (NEET). Dio aktivnosti pokrenut je kroz rad Radne grupe Programa garancije za mlade u BiH.

KLJUČNI NALAZ 

Konstantan pad nataliteta se nepovoljno odražava na već pogoršanu demografsku sliku u FBiH.

Indikatori za praćenje rezultata ove mjere uglavnom ukazuju na negativnu sliku u ovoj oblasti.

Obzirom da uspješna populacijska politika traži djelovanje i u lokalnoj upravi, potrebno je uspostaviti tijela za porodicu, djecu i mlade, kao i izdvajanje sredstava iz budžeta za poticanje nataliteta i zapošljavanje mladih.

Negativan trend indikatora ukazuje na potrebu dodatnog djelovanja u okviru provođenja ove mjere.

Obzirom da je FMRSP koordinator, potrebno je da mjeru preuzme u svoj budući godišnji plan rada.