Poticati natalitet i zaštitu porodica s djecom - izvještaj za 2021.

Broj živorođene djece opada, dok broj mrtvorođenih na hiljadu živorođene djece raste. Stopa ukupnog fertiliteta konstantno opada, a uzimajući u obzir činjenicu da, kako bi se obezbijedila stopa proste reprodukcije stanovništva, stopa ukupnog fertiliteta treba da bude na nivou 2,1 dijete po ženi, može se reći da ovi pokazatelji ukazuju na sve nepovoljniju demografsku sliku. Na jednom od indikatora zabilježene su pozitivne promjene. Kao i u većini evropskih zemalja, stopa maternalne smrtnosti u FBiH je veoma niska. U 2021. godini zabilježen je jedan smrtni slučaj žene kao što je bio slučaj i 2020. godine. Obzirom da je broj živorođene djece u 2021. godini opao, stopa maternalne smrtnosti je nešto veća u odnosu na 2020. godinu.

Demografsko kretanje u FBiH

Izvor: FZS, obrada FZZPR

 

U toku 2021. godine u FBiH nije uspostavljen jedinstveni fond za planiranje porodice, s tim da je u toku 2021. godine utvrđen Prijedlog Zakona o materijalnoj podršci porodicama sa djecom u FBiH i upućen u parlamentarnu proceduru usvajanja. Radi se o propisu kojim će se regulisati socijalna podrška ugroženim kategorijama, a istovremeno predstavlja i jedan od segmenata pronatalitetne politike.

Ovim Zakonom će se regulisati neka od pitanja značajna za ostvarivanje podrške porodicama s djecom u FBiH, kao što su finansiranje prava na dječiji doplatak, kao i pravo na novčanu pomoć porodilji koja nije u radnom odnosu. Pravo na naknadu plaće porodilji u radnom odnosu za vrijeme dok odsustvuje s posla radi trudnoće, porođaja i njege djeteta će se regulisati propisima iz oblasti zdravstvenog osiguranja, odnosno ovo pravo će se reintegrisati u sistem prava iz radnog odnosa i socijalnog osiguranja.

Finansijska izdvajanja u oblasti zaštite porodice, prava djece i afirmacije mladih, neujednačena su na teritoriji Federacije BiH.

Prema dostupnim podacima, 14 JLS nije dodjeljivalo lokalne subvencije i grantove za stimuliranje nataliteta u realiziranom budžetu u 2020. godini, dok je 41 JLS odgovorilo da su dodjeljivali subvencije i grantove. 35 od 41 JLS ima iznos lokalnih subvencija i grantova za stimuliranje nataliteta do 10% od ukupnih subvencija i grantova, dok 6 JLS ima više od 10% udjela za ovu kategoriju primatelja.

Isplate subvencija u obliku vaučer šema koje se isplaćuju direktno korisnicima usluga odnosno ustanovama po izboru korisnika, poprilično su novina za JLS. Jedan od primjera ove vrste izdvajanja su vaučer šeme u predškolsko osiguranje.

Prema podacima prikupljenih anketom od ukupnog broja anketiranih JLS, 11 je odgovorilo da imaju izdvajanja za implementacije vaučer šema direktno korisnicima usluga predškolskog obrazovanja, a 46 je odgovorilo da nemaju takav plan. Izdvajanja za implementaciju su se kretala od 25.000 KM (Grad Zavidovići) do 1,75 mil. KM (Grad Tuzla).

U cilju razvoja centralne baze podataka o korisnicima socijalne i dječije zaštite, stvaranja kvalitetnije i brže komunikacije između različitih nivoa vlasti kao i kvalitetnije kontrole nad isplatama iz budžeta za ove svrhe, na teritoriji FBiH je uspostavljen informacijski sistem SOTAC. U 2021. godini, svih deset kantona u značajnoj mjeri je koristilo ovaj informacijski sistem, te je u 2021. godini ukupno 100 prava iz sistema socijalne zaštite i zaštite porodice i djece, administrirano kroz SOTAC (101 pravo u 2020. godini, 98 prava u 2019. godini, 68 prava u 2018. godini).

U cilju promocije prava djeteta, poboljšanja društvene brige za djecu i jačanja odgovornosti u poštivanju dječjih prava koja su zagarantovana Konvencijom o pravima djeteta i u 2021. godini je donesen Program obilježavanja „Dječije nedjelje“ u FBiH.

U cilju unapređenja položaja i afirmiranja mladih, te istraživanja, razvoja i promoviranja politika prema mladima u FBiH, u toku 2021. godine iz federalnog budžeta su izdvojena sredstva za podršku realizaciji programa mladih i razvoj i afirmaciju programskih aktivnosti mladih u iznosu od 400.000 KM.

U toku 2021. godine nije donešena garancija za mlade, odnosno dokument koji predstavlja aktivacijsku šemu zapošljavanja u skladu s Garancijom za mlade EU. Donošenje takvog dokumenta treba da omogući da svi mladi dobiju kvalitetnu ponudu zaposlenja, nastavak školovanja ili pripravničkog staža u roku od 4 mjeseca nakon završetka školovanja. Cilj Garancije za mlade je smanjenje nezaposlenosti i neaktivnosti mladih, odnosno smanjenje broja mladih koji ne rade, nisu u sistemu obrazovanja niti u sistemu obuke (NEET).

 

KLJUČNI NALAZ 

Konstantan pad nataliteta se nepovoljno odražava na već pogoršanu demografsku sliku u FBiH. Indikatori za praćenje rezultata ove mjere uglavnom ukazuju na negativnu sliku u ovoj oblasti.

Obzirom da uspješna populacijska politika traži djelovanje i u lokalnoj upravi, potrebno je uspostaviti tijela za porodicu, djecu i mlade, kao i izdvajanje sredstava iz budžeta za poticanje nataliteta i zapošljavanje mladih.

Negativan trend indikatora ukazuje na potrebu dodatnog djelovanja u okviru provođenja ove mjere.

Obzirom da je FMRSP koordinator, potrebno je da mjeru preuzme u svoj budući godišnji plan rada.