Unapređivati integralno upravljanje otpadom i sistem cirkularne ekonomije - izvještaj za 2023.

Zbog nepostojanja okvirnog federalnog zakona o komunalnim djelatnostima prisutni su neujednačen pristup, načela i način pružanja komunalnih usluga na kantonalnom i općinskom nivou u FBiH. Ne postoje podzakonski akti kojima se definira metodologija i način obračuna naknade za odlaganje komunalnog otpada. Dakle, u općinama nisu uspostavljeni finansijski održivi sistemi upravljanja otpadom.

Koncept kružne ekonomije još uvijek nije prepoznat Zakonom o upravljanju otpadom u FBiH, ali je uveden u Strategiju zaštite okoliša FBiH 2022-2032. Federalno ministarstvo okoliša i turizma je utvrdilo nacrt Zakona o izmjeni i dopuni zakona o upravljanju otpadom kojim se uvodi pojam cirkularne ekonomije, ali u 2023. godini isti nije usvojen. Određeni napredak je zabilježen donošenjem Pravilnika o upravljanju ambalažom i ambalažnim otpadom, čiji je cilj sprječavanje, odnosno smanjenje količine ambalažnog otpada, ponovna upotreba ambalaže, reciklaža i drugi oblici obnove ili ponovnog iskorištenja ambalažnog otpada, te stvaranje uslova za uspostavu cirkularne ekonomije. Usvojen je i Pravilnik o upravljanju otpadom od električnih i elektronskih proizvoda kojim se uređuje način, postupak i pravila za stavljanje u promet električnih i elektronskih proizvoda, uspostava sistema upravljanja otpadom od električnih i elektronskih proizvoda i to preuzimanja, sakupljanja, obrade/reciklaže, izvoza, privremenog skladištenja i drugih aktivnosti upravljanja otpadom od električnih i elektronskih proizvoda i njegovih dijelova,  a sve sa ciljem postizanja elemenata cirkularne ekonomije.

Projektom ,,Efikasan sistem upravljanja otpadom u Kantonu Sarajevo“ realizovana je  nabavka velike količine kontejnera za sortiranje i reciklažu otpada, 700 kontejnera  i 5000 kanti, 2000 kompostera i oprema za jedno reciklažno dvorište.

U 2023. godini, odloženo je 93,9% prikupljenog otpada. Podaci ukazuju na porast udjela recikliranog otpada u ukupno prikupljenom otpadu u 2019. i 2020. godini,  dok se u posljednje tri godine taj udio smanjuje. U 2023. godini, udio recikliranog otpada iznosio je 0,65%, što je na vrlo niskom nivou.

Udio netretiranog otpada (lijeva skala) i recikliranog otpada (desna skala)

Izvor: FZS

 

Pouzdani i ažurirani podaci o stepenu recikliranja posebnih kategorija otpada na teritoriji FBiH trenutno nisu raspoloživi.

Kada je u pitanju uklanjanje nelegalnih odlagališta i saniranje postojeće površine pod neadekvatno odloženim otpadom (opasni i neopasni otpad), dodjeljena su sredstva Vladi TK za sanaciju i uklanjanje opasnog otpada kruksa iz industrijske zone HAK Grada Tuzle u iznosu od 2.000.000 KM, i u toku je implementacija ovog projekta. 

 

KLJUČNI NALAZ 

Zabilježen je ograničen napredak u realizaciji ove mjere, naročito u pogledu unaprijeđenja regulatornog okvira. U posmatranom periodu nije zabilježen značajniji porast udjela recikliranog otpada.

Potrebno je osnažiti ulaganja u infrastrukturu i postrojenja za upravljanje i preradu komunalnog otpada.  Potrebno je donijeti okvirni zakon o komunalnim djelatnostima na nivou FBiH, te unaprijediti lokalne propise koji će omogućiti općinama u FBiH efikasnije planiranje upravljanja otpadom na svom području.