-
Unaprjeđivati zaštitu i korištenje prirodnih resursa
- Podizati svjest o zaštiti okoliša, klimatskim promjenama i nužnosti razvoja zelenih vještina
- Unaprjeđivati pravni i institucionalni okvir regulacije okoliša i razvoj komunalne infrastrukture
- Unaprjeđivati zaštitu i korištenje prirodnih resursa i biološku raznolikosti biodiverziteta
- Osiguravati održivo korištenje vodnih resursa
- Osiguravati održivo korištenje zemljišnog resursa
- Osigurati održivo upravljanje i gospodarenje šumama i divljači
- Unapređivati integralno upravljanje otpadom i sistem cirkularne ekonomije
- Uspostaviti sistem održivog i odgovornog istraživanja, eksploatacije i upravljanja mineralnim sirovinama
-
Unapređivati kvalitet zraka
-
Povećati energijsku efikasnost
-
Započeti realizaciju energetske tranzicije
-
Poticati razvoj ruralnih prostora
-
Povećati otpornost na krize
Unapređivati integralno upravljanje otpadom i sistem cirkularne ekonomije - izvještaj za 2022.
Zbog nepostojanja okvirnog federalnog zakona o komunalnim djelatnostima prisutni su neujednačen pristup, načela i način pružanja komunalnih usluga na kantonalnom i općinskom nivou u FBiH. Ne postoje podzakonski akti kojima se definira metodologija i način obračuna naknade za odlaganje komunalnog otpada. Dakle, u općinama nisu uspostavljeni finansijski održivi sistemi upravljanja otpadom.
Postoji neusklađenost postojećih propisa i politika iz oblasti upravljanja otpadom sa obavezama koje proističu iz pravne stečevine EU i međunarodnih sporazuma. Veći dio direktiva djelimično je transponiran, dok jedan dio novih i izmjenjenih direktiva, poput Direktive o plastici, nije uopće transponiran.
Koncept kružne ekonomije nije prepoznat Zakonom o upravljanju otpadom u FBiH, ali je uveden u Strategiju zaštite okoliša FBiH 2022-2032. Uvođenje sistema proširene odgovornosti proizvođača za ambalažu i ambalažni otpad, kao i elektronski i elektronički otpad u FBiH, predstavlja prvi korak u prelasku na kružnu ekonomiju u BiH. Nastavak stvaranja preduslova za kružnu ekonomiju je obezbijeđen i usvajanjem novih podzakonskih propisa za otpadna ulja, baterije i akumulatore, vozila, gume i građevinski otpad.
U svrhu unaprjeđenja sistema odvojenog sakupljanja, zbrinjavanja, reciklaže i ponovne upotrebe otpada u cijeloj FBiH, izgrađeno je prvo reciklažno dvorište u FBiH – za područje općine Novo Sarajevo, u saradnji JKP RAD Sarajevo i operaterom sistema.
U 2022. godini, nastavljene su aktivnosti na Informacionom sistemu upravljanja otpadom (ISUO), u koji je uključeno preko 2000 pravnih subjekata sa dodatih 800 izvještaja. Uspostavljena je saradnja sa Agencijom za statistiku BiH i EUROSTAT-om, u svrhu osiguranja i unaprjeđenja izvještavanja.
Prikupljeni otpad gotovo u cjelosti se odlaže na odlagališta, dok se samo mali procenat otpada reciklira. U 2022. godini, odloženo je 93,6% prikupljenog otpada. Podaci ukazuju na porast udjela recikliranog otpada u ukupno prikupljenom otpadu u 2019. i 2020. godini, dok se u posljednje dvije godine taj udio smanjuje. U 2022. godini, udio recikliranog otpada iznosio je 0,67%, što je na vrlo niskom nivou.
Udio netretiranog otpada (lijeva skala) i recikliranog otpada (desna skala)

Izvor: Federalni zavod za statistiku
Pouzdani i ažurirani podaci o stepenu recikliranja posebnih kategorija otpada na teritoriji FBiH trenutno nisu raspoloživi, ali se očekuje da do kraja 2023. godine u okviru ISUO sistema budu raspoloživi konkretniji i pouzdaniji podaci.
|
KLJUČNI NALAZ |
|
U posmatranom periodu nije zabilježen značajniji porast udjela recikliranog otpada. Potrebno je osnažiti ulaganja u infrastrukturu i postrojenja za upravljanje i preradu komunalnog otpada. Potrebno je donijeti okvirni zakon o komunalnim djelatnostima na nivou FBiH, te unaprijediti lokalne propise koji će omogućiti općinama u FBiH efikasnije planiranje upravljanja otpadom na svom području. |
