-
Unaprjeđivati zaštitu i korištenje prirodnih resursa
- Podizati svjest o zaštiti okoliša, klimatskim promjenama i nužnosti razvoja zelenih vještina
- Unaprjeđivati pravni i institucionalni okvir regulacije okoliša i razvoj komunalne infrastrukture
- Unaprjeđivati zaštitu i korištenje prirodnih resursa i biološku raznolikosti biodiverziteta
- Osiguravati održivo korištenje vodnih resursa
- Osiguravati održivo korištenje zemljišnog resursa
- Osigurati održivo upravljanje i gospodarenje šumama i divljači
- Unapređivati integralno upravljanje otpadom i sistem cirkularne ekonomije
- Uspostaviti sistem održivog i odgovornog istraživanja, eksploatacije i upravljanja mineralnim sirovinama
-
Unapređivati kvalitet zraka
-
Povećati energijsku efikasnost
-
Započeti realizaciju energetske tranzicije
-
Poticati razvoj ruralnih prostora
-
Povećati otpornost na krize
Unapređivati integralno upravljanje otpadom i sistem cirkularne ekonomije - izvještaj za 2021.
Zbog nepostojanja okvirnog federalnog zakona o komunalnim djelatnostima prisutan je neujednačen pristup, načela i način pružanja komunalnih usluga na kantonalnom i općinskom nivou u FBiH. Ne postoje podzakonski akti kojima se definira metodologija i način obračuna naknade za odlaganje komunalnog otpada. Dakle, u općinama nisu uspostavljeni finansijski održivi sistemi upravljanja otpadom.
Postoji neusklađenost postojećih propisa i politika iz oblasti upravljanja otpadom sa obavezama koje proističu iz pravne stečevine EU i međunarodnih sporazuma. Veći dio direktiva djelimično je transponiran, dok jedan dio novih i izmjenjenih direktiva, poput Direktive o plastici, nije uopće transponiran.
Koncept kružne ekonomije nije prepoznat Zakonom o upravljanju otpadom u FBiH, ali je uveden u Strategiju zaštite okoliša FBiH 2022-2032. Uvođenje sistema proširene odgovornosti proizvođača za ambalažu i ambalažni otpad, kao i elektronski i elektronički otpad u FBiH, predstavlja prvi korak u prelasku na kružnu ekonomiju u BiH. Nastavak stvaranja preduslova za kružnu ekonomiju je obezbijeđen i usvajanjem novih podzakonskih propisa za otpadna ulja, baterije i akumulatore, vozila, gume i građevinski otpad.
Donošenjem Uredbe o informacionom sistemu upravljanja otpadom (ISUO), koja je stupila na snagu 2018. godine, FMOiT je stvorilo zakonski osnov za pripremu i kreiranje ISUO. FZO FBiH je zajedno sa UNDP BiH realizirao aktivnosti na pripremi i izgradnji ISUO-a, i isti je pušten u operativnu upotrebu 01.01.2021. godine.
Zaključno sa 31.12.2021. god. u ISUO FBiH registrirano je ukupno 157 subjekata upravljanja otpadom, 290 subjekata koji kao rezultat svoje djelatnosti ili proizvodnog procesa produkuju otpad, te 811 proizvođača i uvoznika proizvoda koji poslije upotrebe postaju posebne kategorije otpada.
Prikupljeni otpad gotovo u cijelosti se odlaže na odlagališta, dok se samo mali procenat otpada reciklira. Podaci ukazuju na porast udjela recikliranog otpada u ukupno prikupljenom otpadu u 2019. i 2020. god., dok je u 2021. god. smanjen udio recikliranog otpada i iznosi 0,4%, što je na vrlo niskom nivou.
Udio netretiranog otpada (lijeva skala) i recikliranog otpada (desna skala)

Izvor: Federalni zavod za statistiku
Pouzdani i ažurirani podaci o stepenu recikliranja posebnih kategorija otpada na teritoriji FBiH trenutno nisu raspoloživi, ali se očekuje da u 2022. godini u okviru ISUO sistema budu raspoloživi konkretniji i pouzdaniji podaci.
|
KLJUČNI NALAZ |
|
U posmatranom periodu nije zabilježen značajniji porast udjela recikliranog otpada. Potrebno je osnažiti ulaganja u infrastrukturu i postrojenja za upravljanje i preradu komunalnog otpada. Potrebno je donijeti okvirni zakon o komunalnim djelatnostima na nivou FBiH, te unaprijediti lokalne propise koji će omogućiti općinama u FBiH efikasnije planiranje upravljanja otpadom na svom području. |
