Osigurati održivo upravljanje i gospodarenje šumama i divljači - izvještaj za 2022.

Ova mjera doprinosi ublažavanju posljedica klimatskih promjena, poboljšanju hidrologije vodotokova i zaštitu biodiverziteta od poplava i klizišta, smanjenju rizika od požara, te omogućava  korištenje potencijala za diverzifikaciju ekonomskih ruralnih aktivnosti.

Ukupna posječena drvna masa u 2021. godini (zadnji dostupan podatak) iznosila je 2.476 hiljada m3, što je u odnosu na prethodnu godinu više za 6,4%.

Posječena drvna masa, vještačko pošumljavanje

Izvor: Federalni zavod za statistiku

Vještački pošumljene površine zemljišta tokom perioda od 2016. do 2021. godine bilježi promjenjivo kretanje. U 2021. godini, pošumljeno je ukupno 1.074 ha površine, što je za 1,4% manje u odnosu na 2020. godinu.

% dodane vrijednosti oblasti šumarstva u BDP-u

Izvor: Federalni zavod za statistiku, EUROSTAT

Udio dodane vrijednosti oblasti šumarstva, u BDP-u, u Federaciji BiH, u periodu od 2017. do 2022. godine, bilježi relativno stabilne vrijednosti. U 2022. godini, zabilježen je udio od 0,66%, na nivou od prethodne godine. U poređenju sa prosjekom EU i zemalja okuženja, FBiH bilježi nešto veće učešće. 

Prema podacima FMPVŠ, prosječna otvorenost šuma u FBiH sa stanjem na dan 31.12.2021. godine iznosi 11,8 m/ha, što je nešto više u odnosu na prethodnu godinu (11,4 m/ha).

Oblast šumarstva je još uvijek neadekvatno regulirana. Nije usvojen Zakon o šumama na nivou Federacije BiH, nije usvojen Šumarski program, čije je usvajanje prolongirano do donošenja Zakona o šumama. Nije donesen Zakon o lovstvu u FBiH.

Nepostojanje propisa za oblast šumarstva, ograničenost kapaciteta, trome interne procedure i procedure javnih nabavki, otežavaju provođenje planiranih aktivnosti u planiranom vremenu na razvoju Informacionog sistema šumarstva (ISŠ). U 2022. godini, planirane su aktivnosti na razvoju ISŠ-a, ali u Planu javnih nabavki za 2022. godinu ove aktivnosti nisu bile uključene.

 

KLJUČNI NALAZ 

Indikatori pokazuju promjenjiva kretanja bez vidljivog pozitivnog trenda u posmatranom periodu.

Potrebno je donijeti relevantan zakonski i strateški okvir upravljanja šumama, uložiti više napora na unaprjeđenju šumske transportne infrastrukture, informacionog sistema šumarstva, te značajnije povećati obim vještačkog pošumljavanja.