Za rast zaposlenosti, ključni faktor je otvaranje novih i razvoj postojećih kompanija. To je moguće ostvariti kroz nekoliko mjera koje su definisane u Strategiji. Jedan od najučinkovitijih načina otvaranja novih kompanija je aktiviranje potencijala dijaspore, rasterećenje privrede i restrukturiranje preduzeća u državnom vlasništvu.
U koncipiranju politika prema dijaspori FBiH se treba fokusirati na otklanjanje prepreka i stvaranje prilika za povezivanje sa dijasporom. U slučaju vođenja takve indirektne politike dijaspore doći će do situacije u kojoj su svi na dobitku.
Trostruko dobitna politika dijaspore
Emigranti |
Zemlja imigracije |
FBiH |
Bolja zarada |
Povećanje radne snage |
Povećanje priliva ličnih doznaka |
Sticanje znanja, iskustava i ličnih poznanstava, što povećava ljudski i socijalni kapital i zapošljivost |
Povećanje ljudskog kapitala |
Povećanje prilika znanja i vještina |
Dobrobit integriranja u društvo zemlje imigracije |
Povećanje dinamike i raznovrsnosti preduzetništva i inovatorstva |
Povećanje priliva investicija |
Perspektiva za porodicu |
Povećanje obima vanjske trgovine i investicija |
Povećanje obima vanjske trgovine |
Prilika za bavljenje preduzetništvom |
Osiguranje konkurentnih članova svojih globalnih lanaca vrijednosti |
Priliv doznaka za finansiranje deficita tekućeg račina |
Kako je ekonomija BiH najmanje konkurentna u Evropi, samo značajno rasterećenje privrede donosi rast porezne konkurentnosti, a time i rast ukupne konkurentnosti privrede. S ciljem ublažavanja posljedica globalne finansijske krize, u periodu od 2008 -2013. godine, 16 zemalja EU i 11 zemalja OECD-a je rasteretilo privredu fiskalnom devalvacijom, odnosno smanjenjem direktnih (obaveze po osnovu rada) i povećanjem indirektnih poreza.
Javna preduzeća su jedan od motora razvoja svake privrede. Na njih se granaju MSP-ovi i na taj način ona doprinose rastu broja privatnih firmi, kao i opstanku postojećih.
Budući da se postojeći način upravljanja preduzećima sa većinskim državnim kapitalom pokazao nedjelotvornim, javna preduzeća je neophodno restrukturirati, distancirati ih od uticaja političkih stranaka na vlasti i osigurati im identične uslove i način poslovanja kao u uspješnim kompanijama u privatnom sektoru.
Restrukturiranje i promjenu načina upravljanja javnim preduzećima treba provoditi slijedeći iskustva zemalja koje su to uradile na uspješan način. Najbolji način vođenja i upravljanja javnim preduzećima koji se danas primjenjuje u razvijenim zemljama su OECD-ove smjernice, koje su izvedene i potpuno kompatibilne s OECD-ovim principima korporativnog upravljanja javnim preduzećima.
Pregled ofanzivnih mjera i njihovog doprinosa rastu BDP-a
Akcelerator |
Naziv ofanzivne mjere |
Broj mjere |
Str. |
Doprinos rastu BDP-a |
Otvaranje i razvoj preduzeća |
Rasteretiti privredu smanjenjem fiskalnog opterećenja rada |
1.3.2. |
26 |
2 - 4% |
Stimulirati povezivanje s bh. dijasporom |
1.4.4. |
33 |
0,5 - 1% |
|
Podržati transparentnost, restrukturiranje i privatizaciju preduzeća s udjelom države u vlasništvu |
4.3.6. |
87 |
1 - 1,5% |